Magdalene Mosodák
Tegnap délelőtt a Collins Barracs-ban,
egy valamikori laktanya épületeiben voltam, amely ma a National Museum of
Ireland – Decorative Artnak ad otthont.
A múzeum
Jelenleg ez egyfajta iparművészeti,
képzőművészeti és történeti múzeum. Végigjárva a hatalmas épületet találtam itt
katonai kiállítást (kis válogatást nyújtva a katonai járművekről és a katonai
életről), az írek lakásait bemutató bútorkiállítást, egy divattervező modern
kollekcióját és régi darabokat, hatalmas gyűjteményt asztali ezüst és üveg
edényekből, érmekiállítást, ázsiai dísztárgyak és vallási jelképek sokaságát.
Láttam továbbá néhány kisebb kiállítást (pl. néhány tárlót, feliratokat és
érintőképernyős monitoron információkat, képeket, filmeket a Rainbow
Revolutionről, azaz a Szivárvány forradalomról).
Egy kiállítás a
dinoszaurusokról szólt, bemutatva a csontvázakat és a megtalálásuk
körülményeit, illetve a rekonstrukciós rajzokat.
Egy kedves részlete volt a
múzeumnak a dizájn kiállítás, amely rávilágított a fontosságára, majd székeken
mutatta be a funkció és a küllem kapcsolatát.
Magdalene Mosodák
Alison
Lowry kiállításán meghökkentő tárgyakat láthattam. Egy rövid filmben a művésznő
elmondja, hogy a kiállított hosszú kötényt és gyermekruhákat a következőképpen
készítette: megvarratta a darabot, majd ragasztóval bekente és apróra őrölt
üvegszemekkel behintette. Ettől a darabok fehér vibráló felszínt kaptak, és
hátborzongatóan csillognak a fekete háttér előtt kis lámpákkal megvilágítva.
De mit is
jelképez ez a kötény? E tárlat kapcsán Írország
történetének egy hosszú és hátborzongató fejezetéről fogok most írni, a
Magdalene Mosodákról (Magdalene Laundries). Én itt csak annyit írok,
amit a kiállításból tudtam meg. Ha további információra van szükségetek, mert
nem világos, vagy mert érdekel a téma, itt olvashattok róla. Egy ma megjelent cikk a kiállíást mutatja be.
A Magdalene mosodákat, vagy
menedékhelyeket a XVIII. század közepén hozták létre Írországban. Üzemeltetőik
különböző elnevezésű keresztény szervezetek voltak, amelyek többségét a
katolikus rendek irányították, főként apácák. A szervezetek mindegyikének az
olyan „bukott” nők megjavítása volta célja, akik vagy prostituáltak voltak,
vagy házasságon kívül hoztak világra gyermeket. A XIX-XX. századi Írországban a
bezárt raboknak mosodákban kellett dolgozniuk. Ezek tehát önellátó és
nyereséges vállalkozások voltak. Ami a brit uralom alatt a bebörtönzést szolgálta,
az a későbbiekben példanélküli fizikai, lelki és érzelmi durva bánásmódhoz
vezetett Írország függetlenségének kikiáltása, 1922 után. Csak 1922 után tízezer nőt helyeztek
el a Magdalene mosodákban. Az utolsó Magdalene mosodát 1996-ban zárták be.
Hangfelvételről néhány visszaemlékező a szörnyű
bánásmódokról, a büntetésekről beszélt, és arról, hogy egyáltalán nem volt
szabad beszélniük. Hajukat rövidre vágták, és bár elméletileg szabad volt
panaszt tenni valamiért, aki ezt megpróbálta, annak a mondatait bejegyezték egy
nagy fekete könyvbe, majd a panaszkodásért külön büntetést kapott. Az egyik
visszaemlékező azt meséli el, hogy két hétre bezárták egy teljesen üres
szobába, ahol semmiféle bútor sem volt. A padlón aludt. Egy darabig próbálta
visszatartani a székletét és a vizeletét, majd végül is az egyik sarokban
végezte el a dolgát. Ez így ment két héten át.
Alison
Lowry 10.000 apró papírfigurát vágatott ki olyan fénymásolatból, amely arról az
ötfontos bankjegyről készült, amelyen az A Religious Sisters of Mercy
alapítójának Catherine McAuleynek arcképe látható. Ezek a papírfigurák templomi
adománygyűjtő zsákokból „ömlenek ki”. A művésznő ezzel is emlékeztet az ír függetlenség óta fogvatartott 10.000 nőre.
2013-ban Edna Kenny elnök nyilvánosan
bocsánatot kért az állam nevében azoktól az asszonyoktól, akiket a Magdalene
mosodákban tartottak fogva.
A kiállítás
másik fele az Anya- és csecsemőotthonok borzalmaira világít rá, az áldozataiknak
állít emléket. Ezekben az otthonokban 1904 és 1996 között 35.000 nő és leány
élt kilenc intézményben. Hatezer csecsemő és gyermek pedig életét vesztette. Jelenleg
egy vizsgálóbizottság próbálja felderíteni a tényeket, vizsgálja a tevékenységüket az 1922 és 1998 közötti időszakban.
Akárcsak a Magdalene
mosodákat ezeket az Anya- és csecsemőotthonokat
is apácák vezették, ahol a hajadon nők megszülhették a gyermeküket. Az egyik
ilyen otthonban 796 gyermek és csecsemő halt meg, akiket azután egy tartályban „temettek
el” 1925-től 1961-ig. Az életben maradt csecsemőket általában észak-amerikai
katolikus családoknak adták örökbe, a kapott pénzből pedig az intézményeket
üzemeltették.
Az egyik
visszaemlékező nő elmondja, hogy őt az apja adta be az egyik otthonba, mert
megözvegyült és az új házasságába már nem akarta magával vinni a gyermeket. Egy
másik pedig azt mondja el, hogy az iszákos és erőszakos apja miatt vették őt ki
a családból.
A gyermekekre apró „üvegruhácskák” emlékeztetnek.
Megkerestem a St. Stephen's Green parkban a Magdalene mosodák emléktábláját.
Comments
Post a Comment